Dolfijnen en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Lindy - WaarBenJij.nu Dolfijnen en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Lindy - WaarBenJij.nu

Dolfijnen en Colombo

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

13 November 2018 | Sri Lanka, Colombo

Het is alweer even geleden dat ik een verhaaltje online heb gezet, dus hier komt een samenvatting van de afgelopen dagen in Sri Lanka!

Na Kandy zijn we in Dambulla aangekomen. Een stadje dat vooral als doorreis wordt gebruikt. Marit en ik hadden hier een hotelletje met zwembad geboekt met de intentie om lekker te relaxen. De intentie ja. Dit bleek een 'resort' te zijn met koning Julian van de film Madagaskar als baas. Een echte baas die flink dominant was. Hij had het idee om even te bepalen hoe wij onze 2 nachten daar door moesten komen qua activiteiten. Dat wij vooral voor het zwembad kwamen, vond hij maar vreemd. De eerste dag hebben we (samen met zijn hele familie) genoten van de zon en het zwembad. De dag daarna kwam de regen met bakken naar beneden en zijn we de tempelgrotten van Dambulla gaan bezichtigen.

Sigiriya:
Na Dambulla zijn we verder gegaan naar Sigiriya. Hier hebben we kennis gemaakt met olifanten aan touwen in de achtertuin van mensen, een sneu gezicht. In Sigiriya was het plan om de Pidurangala Rock te beklimmen. Zo gezegd, zo gedaan. Op de top hadden we een mooi uitzicht van 50 tinten wit: mist. Jammer, omdat we foto's hebben gezien van hoe het ook kan zijn!

Trincomalee:
Na het teleurstellende uitzicht op de Pidurangala Rock, zijn we doorgereisd naar Trincomalee. Dit zou een zonnig strandplekje moeten zijn. Eenmaal bij onze geboekte bestemming aangekomen, bleek er een nieuwe watersnoodramp te hebben plaatsgevonden. Verschillende straten waren overstroomd en we konden ons geboekte huisje niet in. Gelukkig zijn we zo lekker creatief, dus hadden we binnen een uurtje weer een nieuw verblijf gevonden. In Trincomalee was er een groot festival gaande, het Hindoeïstische lichtjes festival. Divali. Wat een belevenis! We mochten alle tempels bezoeken, de Hindoes waren prachtig gekleed en het was groot feest. Heel bijzonder om dit mee te maken! Helaas heeft het de hele dag en nacht geregend, waardoor we besloten om Trincomalee weer te verlaten.

Anuradhapura:
De reis is vervolgd naar Anuradhapura, de stad die je bijna niet kan uitspreken. In deze stad is het Boeddhisme ontstaan en hebben we het toilet van Boeddha gezien (oké, ook heel veel tempels). 's Middags kregen we een gids mee die ons langs mooie tempels heeft geleid. Deze plekjes gingen gepaard met gladde tochtjes naar boven, op blote voeten, want je slippers moesten ruim voor de uitgang al uit zijn. Dit resulteerde in een paar glijpartijen en pijnlijke voeten over alle stenen, waardoor de gids concludeerde dat ik vast 'smooth feet' moest hebben. De volgende ochtend hebben we in Anuradhapura fietsen gehuurd om langs de vele tempels te fietsen. In deze drukke stad was het bijzonder om te zien hoe de mensen het bewonderden dat wij hier op de fiets zaten. Een aantal tempels later vonden we het het wel weer mooi geweest en hebben we de bus gepakt.

Kalpitiya:
Een stadje dat niet op onze planning stond, maar toch goed is bevallen! Om in Kalpitiya te komen, moest je overstappen in Puttalam. Dit heeft voor mooie woordgrapjes gezorgd! Kalpitiya ligt aan de Westkust dus we hadden goede hoop dat het weer hier beter zou zijn. En, of het het Boeddhistische armbandje is die ik draag, de zegening van een monnik in Anuradhapura of gewoon geluk: we hebben 2 dagen volop zon gehad! Dag 1 in Kalpitiya zijn we dolfijnen gaan spotten. Na zo ongeveer de kust van India gezien te hebben, vonden we eindelijk dolfijnen. En niet zomaar een paar! Honderden bij elkaar, baby's en volwassen dolfijnen. Fantastisch om er zoveel bij elkaar te zien, en zo dichtbij! De middag was het tijd voor het strand: in Kalpitiya deel je het strand met koeien, ezels en natuurlijk de welbekende straathonden. Dag 2 in Kalpitiya besloten we naar een luxe resort te gaan en gebruik te maken van het zwembad. De huis-hond van onze eigen accommodatie vond het een goed idee om met ons mee te lopen. Deze mening deelden wij echter niet, want het zorgde er meermaals voor dat straathonden agressief op 'onze' hond af kwamen rennen. Eenmaal bij het resort kon Buddy (ik had haar inmiddels een naam gegeven) niet mee naar binnen en liep ze wat verdwaald rond. Het leek erop dat ze verdwaald was en ik vond het sneu. Na een heerlijke zwembad-dag, kwamen we er bij onze accommodatie achter dat Buddy de weg gewoon weer had gevonden. De manager, die de hond eigenlijk niet leuk vindt, vertelde dat hij haar wel eens in een vissersdorp kilometers verderop heeft afgezet maar dat ze helaas 3 dagen later weer de weg terug had gevonden.... Tsja.
In de avond waren Marit en ik de enige gasten en nodigde de manager ons uit voor een avondje 'Arrack' drinken, een lokale alcohol. Dit konden we natuurlijk niet weigeren, dus de Arrack-koerier werd gebeld. Een halfuurtje later kon het feest beginnen, de manager hield er een iets hoger tempo op na dan wij deden. Tussendoor speelde we een Sri Lankaans bordspel, een soort poolen, maar dan met steentjes en je vingers.

Colombo:
Na het laatste nachtje in Kalpitiya vertrokken we naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Vooraf was ik een beetje sceptisch over deze stad omdat er veel negatieve berichten over zijn. Maar de stad heeft me positief verrast! De eerste dag zijn we naar het 'Dutch Hospital' geweest, dit was vroeger het ziekenhuis maar is nu omgebouwd tot een gebied met restaurantjes en winkeltjes. Erg sfeervol! Voor dag 2 in Colombo hadden we een heuse planning gemaakt: meerdere plekken zouden we bezoeken én flink shoppen! De eerste stop was een prachtige moskee, helaas mochten we hiervan maar een stukje bekijken omdat het een mannenmoskee was. Daarna liepen we over Pettah market verder. Dit kun je het beste vergelijken met de Indiase Action: chaos, druk, iedereen staart je aan, je vindt 1739 dingen waarvan je denkt 'Dit heb ik nog wel een keertje nodig in mijn leven' en ga zo maar door. Na deze beleving was het tijd voor meerdere mooie winkels en hebben we de roepies goed uitgegeven, gelukkig is er in Colombo op iedere straathoek een ATM want de portemonnee moest even bijgevuld worden. Vanavond hebben we gegeten aan de 'boulevard' van Colombo: de eerste keer dat er écht streetfood te vinden was! Op plastic stoeltjes in de rook van de BBQ hebben we genoten van kip, garnalen en cheese naan. Toppie :)
Verder is Colombo vooral een grote, Aziatische hoofdstad. Mijn gezicht was gisteren zwart van de uitlaatgassen, de beruchte roetveegpieten zijn er niks bij!

Morgen reizen we weer verder naar Negombo, een stad op 15 minuten van het vliegveld vandaan. We gaan donderdagochtend vroeg met het vliegtuig, niet naar Nederland, neeee we gaan naar de MALEDIVEN! Super veel zin in!

Groetjes!

• 13 November 2018 - 12:22

Jan:

Heey Lindy & Marit,
    Weer genoeg beleefd en meegemaakt.
    Lindy ook weer "genoten" van de door haar geliefde regen en hoosbuien zag ik :-)
    Ach, die hebben we hier ook weer met regelmaat.
    Heel veel onderwatersport plezier op de Malediven !
    Wij zien de beelden graag tegemoet.

Groetjes

• 13 November 2018 - 16:29

Judith:

Hee Marit & Lindy! Wat leuk om jullie avonturen te kunnen lezen! Wat hebben jullie al ontzettend veel gezien en gedaan! Heel veel plezier op de Malediven!!

• 14 November 2018 - 04:16

Ilse Gooshouwer:

Hoi Marit en Lindy

Wat leuk al die belevenissen! Geniet nu lekker op de Malediven! Lekker relaxen daar lijkt me.. hoe lang blijven jullie daar? Voor de kerstdagen weer terug

• 14 November 2018 - 13:29

Marcel:

hoi Lindy en Marit, wat leuk om al jullie vakantie ervaringen mee te krijgen op afstand, echt tof! En nu dan naar de Malediven. Hopelijk is het weer daar goed, en kun je lekker duiken en zo. Geniet ervan!!

• 14 November 2018 - 19:08

Anja :

Hoi Lindy en Marit,
    Wat een leuk verhaal weer, wat beleven jullie toch veel!!
    Veel plezier op de Maladiven!
    Daar nog even heerlijk relaxen!
    Dikke kus liefs Anja