Prachtige uitzichten in Ella, spierpijn en Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Lindy - WaarBenJij.nu Prachtige uitzichten in Ella, spierpijn en Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Lindy - WaarBenJij.nu

Prachtige uitzichten in Ella, spierpijn en Kandy

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

03 November 2018 | Sri Lanka, Kandy

Het vorige verslag is geëindigd met de kou in Ella en dit nieuwe verslag gaat daar gewoon weer mee verder. Het regent soms uren, waardoor de lange broeken en truien geen overbodige luxe zijn. Heerlijke zonnige reis hoor!

De afgelopen dagen in Ella waren heerlijk en vermoeiend! Ella ligt midden in de bergen en dat betekent dat de uitzichten prachtig zijn -als je daar moeite voor doet tenminste. De 1e dag zijn we naar de Nine Arches Bridge gewandeld, een brug en treinspoor met - jawel - 9 bogen die in het koloniale tijdperk is gebouwd. Hier kun je over het treinspoor lopen. Om bij deze brug te komen hebben Marit en ik een heel avontuur beleefd. We moesten door kleine jungle paadjes, door achtertuinen en langs prachtige uitkijkpunten. Klinkt allemaal top, was het ook, totdat een paar honden het hier niet mee eens waren en we aangevallen werden. 3 honden kwamen heel hard en blaffend op ons afgerend en sprongen tegen ons aan. De alarmbellen RABIES gingen direct rinkelen, maar gelukkig zijn we door de lange kleding niet gekrabd. Op de terugweg hadden we het niet meer zo op honden (en die zijn in Sri Lanka OVERAL). De terugweg zijn we over het spoor gelopen, totdat er weer een hond hard ging blaffen en grommen naar ons. Saved by een bejaarde, want er kwam juist een oude man inclusief stok aan. Hij begreep niet helemaal wat die 2 blanken nou aan het doen waren, maar besloot voor ons uit te lopen en ondertussen van alles te vertellen over het spoor en de trein. Na afloop wilde we hem hiervoor een klein fooitje geven, maar dit wilde hij niet aannemen: fijn om te merken als mensen echt oprecht zijn. In de avond hadden we een cooking class gepland, maar helaas was de vrouw ziek dus ging het niet door. We besloten om Indiaas te eten, maar dit was een grote teleurstelling (de chocolade taart als toetje -in een ander restaurantje- maakte die avond goed).

Dag 2 in Ella stond er een treinritje naar Haputale en hiken door de theevelden op de planning. De trein vertrok om 6:39. Waar je in Nederland vlak voor vertrek op het station kunt aankomen, moesten we hier om 6u aanwezig zijn om een kaartje te kopen. Dat gaat natuurlijk op tempo slak. Het treinstation was een bijzondere beleving. Op spoor 2 kwam een andere trein aan, alle passagiers moesten over het spoor lopen naar het perron. Heel leuk dat er speciale plekken in de trein zijn voor 'differently abled' maar dat gaat zo natuurlijk niet echt een succes worden. Eenmaal in onze trein hadden we een mooi uurtje met fraaie uitzichten.
Vervolgens de tuktuk genomen naar Lipton's Seat, 18km de berg op. Dit was vroeger het uitkijkpunt van mister Lipton - die van de thee ja -, zodat hij alle theeplukkers goed in de gaten kon houden. Helaas was het uitzicht vanaf Lipton's Seat een en al mist, maar de hike naar beneden was prachtig. Overal waar je keek zag je theevelden, theeplukkers en nog meer theevelden. Daarna zijn we nog naar een theefabriek geweest, dus inmiddels kunnen we jullie alles vertellen over hoe thee gemaakt wordt!

Dag 3 in Ella ging de wekker wederom vroeg voor een nieuwe hike. De 18km van de vorige dag voelde we nog in de benen en kuiten, dus het opstarten ging wat moeizaam. Deze dag stond een hike naar Adam's Peak op de planning. De weg via Google Maps leidden ons over het jungle pad naar boven. Eenmaal boven op de top was het uitzicht over (de bergen van) Ella heel erg mooi. In de avond hebben we een cooking class gevolgd: dit was heel leuk! Marit en ik hadden privé les in een klein keukentje. We hebben veel over de cultuur kunnen praten en tussendoor geleerd hoe we verschillende curries kunnen maken.

De volgende ochtend was het weer vroeg dag, om 6u naar het treinstation voor de 7u durende rit naar Kandy. Hiervoor hadden we tickets voor de 3e klas gereserveerd. Bijna de hele coupe was leeg, dus we hadden genoeg ruimte om foto's te maken. De conducteur deed graag de deuren voor ons open, waardoor we uit de trein konden hangen. Wat een uitzichten! In de middag aangekomen in de drukte en chaos van Kandy. Hier hebben we savonds een traditionele dansvoorstelling bekeken en bij een rooftopbar gegeten.

Verder is Kandy niet heel bijzonder, gewoon een drukke en chaotische Aziatische stad. Morgen trekken we weer verder naar het noorden, naar Dambulla!

Groetjes vanuit Kandy!

• 03 November 2018 - 14:31

Bert Schoones:

Wat heb je toch weer een mooi reisverslag gemaakt Lindy. Jullie maken toch wel een prachtige reis met de nodige hoogtepunten of alleen maar hoogtepunten. Wij genieten met jullie mee en krijgen een goed beeld van jullie trekking. Geniet met volle teugen. Marit en Lindy nog een fijne voortzetting van jullie vakantie. Groeten en kusjes van oma en opa.