Dat is pech, geld weg & zwemmen door de straten - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Lindy - WaarBenJij.nu Dat is pech, geld weg & zwemmen door de straten - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Lindy - WaarBenJij.nu

Dat is pech, geld weg & zwemmen door de straten

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

10 Januari 2017 | Thailand, Ban Khao Lak

Met de bus naar Khao Sok was wederom een bijzondere gewaarwording. Om 18u moesten we bij het tourbureautje zijn en om 18.05u kwam er een jongeman binnen die riep: "Khao Sok, Khao Sok!" De bedoeling is dan vervolgens dat je zo snel mogelijk opspringt, je backpack om doet en met het mannetje meeloopt (rent als het even kan), die dan inmiddels al halverwege de straat is omdat hij meer mensen moet ophalen. Dus, daar gingen we. Je loop achter een klein Thais mannetje aan, die af en toe een hostel of tourbureautje in gaat en een bestemming roept. Uiteindelijk kwamen we dan bij de main road uit en moesten we daar wachten. (Een Engelse man vroeg ons: 'Are you running away from home? You got so much stuff!' En ik was nog wel zo trots op mijn -10 kilo backpack..). Dan sta je te wachten met een groepje toeristen, je komt erachter dat iedereen naar een andere plek in Thailand gaat en vervolgens gaat het mannetje er op zijn scooter vandoor. Je merkt dan meteen welke mensen voor het eerst zo'n busreis maken en welke niet; Zij die dit voor het eerst doen denken dat ze worden opgelicht en raken wat in paniek. De anderen weten dat dit de normale gang van zaken is. Na een uurtje wachten kwam er weer een mannetje die roept: Khao Sok, Khao Sok! En dan dump je je backpack in de laadruimte en zoek je een plekje in de bus, voor de komende 12 uur. Halverwege de busrit begon het te gieten en ontstond er lekkage in de bus, waardoor het gangpad blank stond. Na een uur of 12 moesten we overstappen op een andere bus, die ons van Surat Thani naar Khao Sok zou brengen. Maar: Niet voordat we met tas en al de stromende regen en plassen hadden getrotseerd. Nog een aantal uren hobbelen in een minivan en toen waren we op de plaats van bestemming. Hier konden we in een open-taxi naar ons huisje rijden. Hier aangekomen werden we hartelijk verwelkomt door de eigenaar en konden eventjes later ons huisje in! Even een douche en ontbijtje in het restaurant. Hier ben ik er helaas achter gekomen dat ik ben bestolen, 10.000 bath weg! Zo'n €270,00. Heel erg balen, maar gelukkig heb ik wel al mijn pasjes nog!

De volgende dag zijn we vertrokken voor onze 2 daagse jungle tour naar het National Park. Na wat uurtjes schudden in de bus en wiebelen in de longtail boot, zijn we aangekomen bij de plaats waar we overnachten: Huisjes op het water! Na de lunch zijn we vertrokken voor onze eerste hike. Dit was een blubberige tocht, waarbij je soms letterlijk tot aan je nek door het water moest en tot aan je knieën door de modder. Uiteraard ben ik hier gevallen, uitgegleden door de modder en met mijn stuitje op een rots terecht gekomen. De verdere tocht heb ik dus wat kreupel afgemaakt. Eenmaal terug gekomen, zijn we met de boot door de jungle gevaren en hebben we apen, een leguaan en toekans gespot: heel gaaf! 's Avonds weer een lekker maaltje met rijst, groente en fruit voordat we vroeg gingen slapen in ons primitieve hutje.

De volgende dag vroeg uit de veren voor een ochtendsafari per boot! Hierna heeft Marit nog een hike gedaan en ben ik bij het kamp gebleven met 2 Nederlandse meiden, mijn stuitje deed flink pijn. Tijdens de terugreis is de regen wederom flink losgebarsten en dit heeft de hele dag geduurd. In poncho's gehuld hebben wij de blubberige weg getrotseerd om wat biertjes en chippies te halen, voor op ons balkonnetje in ons jungle huis!

Vervolgens hebben we een reisdag gehad: Van Khao Sok naar Kurabhuri en van Kurabhuri naar Khao Lak. Het plan was om vanaf Kurabhuri de boot naar de Surin eilanden te nemen en hier te kamperen. Vanwege het slechte weer hebben we besloten om dit plan uit te stellen & na een uurtje bladeren door de Lonely Planet was de volgende bestemming Khao Lak. Een kustplaats waar wat meer te doen zou zijn.

En toen waren we ineens in Khao Lak! Hier zijn vooral veel resorts waar gezinnen en oudere stellen verblijven. In Khao Lak hebben we 2 nachtjes geslapen en vooral rustig aan gedaan. Hier heeft het heel veel geregent, konden we zwemmen door de straten en snorkelen in de winkels. Ook hebben we hier nog aangifte gedaan van mijn gestolen geld. Bij het politbureau werden we gevraagd om 2u later terug te komen en het leek ons in deze situatie niet gunstig om tegen te stribbelen. Zo gezegd, zo gedaan. 2u later zat er een dikke Engelsman (die hier een hostel+bar heeft, en wij denken ook vast een Thaise vrouw ;) ) en 4 politie mannen. De Engelsman was ingeschakeld als tolk en de 4 man politie was blijkbaar ook heel noodzakelijk om de aangifte van 2 toeristen op te nemen. Gelukkig ging dit verder snel en hebben we geen last gehad van corrupte agenten: na 30 min stonden we met Thaise aangifte weer buiten. Opsturen naar de reisverzekering en hopen dat ik het vergoed krijg!

Het leukste aan ons verblijf in Khao Lak was de food market op maandagavond! Genieten, overal kraampjes met heerlijk eten, van springrolls tot fried chicken en gefrituurde banaan (aanrader!!!!). Ja, zo'n markt is aan Marit en mij wel besteed: biertje en eten en we zijn gelukkig! Hier hebben we onze buikjes weer lekker gevuld en nog een nutella-pancake als toetje (verassend).

Vandaag reizen we terug naar Kurabhuri en morgenochtend met de boot naar de Surin eilanden. Het weer is nog wat onvoorspelbaar, door de storm die momenteel langs de west-kant gaat (en laten wij nou juist aan deze kant van het land zijn). Gelukkig kan ik nog steeds in korte broek over straat en ontloop ik de sneeuw in Nederland (yes!)

Groetjes vanuit een bewolkt Khao Lak!