Koh Jum; een paradijsje & duiken bij Koh Yawasam - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Lindy - WaarBenJij.nu Koh Jum; een paradijsje & duiken bij Koh Yawasam - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Lindy - WaarBenJij.nu

Koh Jum; een paradijsje & duiken bij Koh Yawasam

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

23 Januari 2017 | Thailand, Ao Nang

Onze laatste dag op Koh Lanta begint vroeg. Rond 5.30u is de eerste oproep voor het gebed en aangezien dit eiland grotendeels islamitisch is, hangen overal luidsprekers zodat iedereen hoort dat het tijd is om te bidden. Vervolgens begint om 6.00u de gehandicapte haan met kakelen. Wat rustig aan gedaan en een lekker ontbijtje op bij een Frans tentje. Onze laatste dag willen we het eiland over fietsen. Op zoek naar een plek waar je fietsen kan huren. Na lang zoeken is dit gelukt en na wat onderhandelingen waren we het ook eens over de prijs. We hebben beiden een mountainbike, maar mijn fiets werkte niet heel goed. Hij schoot iedere keer door, wat met heuvels niet heel praktisch is. Na een minuut of 10 ging de ketting van de fiets af en konden we terug lopen. Onderweg gebeld naar de fietsenwinkel en deze kwamen ons tegemoet rijden met een nieuwe fiets. Maar, inmiddels was het alweer 12u en te warm om 10 km naar de andere kant van het eiland te fietsen. Bij de fietsenwinkel ons geld teruggevraagd en toen zijn Marit en ik op het strand gaan liggen. Inmiddels was het bewolkt, maar dit was voor onze verbrande huidjes wel goed. Een heerlijk relaxt middagje met een boekje en een hapje. Aan het eind van de dag is het gaan gieten en dit is niet meer gestopt. De straten stonden blank, tot halverwege je schenen in het water en overal dreef vieze prut over de straten. Tropisch Thailand.

In de ochtend hebben we de boot gepakt naar Koh Jum. Een onbekend eilandje in de buurt van Koh Lanta. Marit en ik waren een van de weinige op de boot met Koh Jum als bestemming. Het eilandje is zo klein, dat er geen pier is. Hierdoor stopt de ferry midden op het water, komen er allemaal longtail boten aanvaren en moet je overstappen. Dit deed me een beetje denken aan Somalische piraten die de boot kwamen kapen, of heb ik teveel tv gekeken? Maar goed, toen zijn Marit en ik bij een ander resort afgezet en moesten we een stukje lopen naar ons hostel. Onderweg kwamen we al de familie Aap tegen (ik blij, Marit bang). Een heerlijk relaxt dagje op het strand gehad. Op de terugweg, stond de achtertuin van het politiebureau in de hens. We zijn even naar binnen gelopen, maar dit was de bedoeling (De volgende dag zagen we dat de hele tuin was afgebrand).

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en het eiland over gefietst. Genieten! Alle mensen lachen vriendelijk naar ons, roepen en zwaaien. Tijdens onze fietstocht nog een groep apen gezien en langs allemaal kleine huisjes, winkeltjes en restaurantjes gefietst. Dit deed me denken aan Laos, de fietstochten die we daar door/langs bergdorpjes hebben gemaakt. Dit, is wat reizen voor mij zo bijzonder maakt. Niet alleen op het strand blijven hangen, maar verder het eiland verkennen en zien wie er leven.

De volgende ochtend zijn we met de boot vertrokken naar Ao Nang/Krabi. Hier hebben we een duikschool uitgekozen en verder niet veel bijzonders gedaan. Het regende erg veel, dus een massage was noodzakelijk. Terwijl de mevrouw mijn tenen eruit trok en met een hamer blauwe plekken timmerde, deed ik een poging om me te ontspannen. Verder hebben we in Ao Nang/Krabi lekker op het strand gelegen en genoten van het heerlijke streetfood. Voor de moskee in Ao Nang (een groot gedeelte van de Thaise bevolking in het Zuiden is islamitisch) staan kraampjes waar je van alles kunt krijgen. Van gefrituurde kip, BBQ spiesjes, tot aan geroosterde banaan, pannenkoeken en uiteraard ook rijst&noedels. Jammie! Marit en ik eten hier ons buikje heerlijk vol.

Vandaag was het tijd om weer te gaan duiken. Gewekt door het geluid van de moskee en vervolgens onze wekker, was het vroeg dag op de zondagochtend! Bij duikschool Aqua Vision een duik trip geboekt naar Koh Yawasam. Hier hebben we 2 duiken gemaakt en ondanks dat het zicht niet optimaal was, hebben we heel veel spectaculaire vissen gezien. Zoals een lionfish, pufferfish, pijlstaartroggen en barracuda. Jullie begrijpen dat ik bij het zien van de barracuda direct 2m omhoog ben gezwommen. Van boven kan ik deze 1m-lange griezel goed genoeg zien! Verder hebben we gelukkig ook veel NEMO vissen gezien, die blijven leuk! Deze duiken gingen prima, al had ik in het begin moeite met dalen. De vorige keer dook ik met 6 kilo lood, maar door al dat eten (grapje) had ik nu 9 kilo lood nodig om naar beneden te komen. Ik weet niet waar dit aan ligt, maar met 2 extra loodblokken in mijn trimvest ging het dalen gelukkig prima en kon ik rustig zwemmen. In de avond naar de avondmarkt van Krabi town geweest, morgen onze laatste dag in Ao Nang en we hopen op een zonnetje!

Aju!

  • 26 Januari 2017 - 15:02

    Rachel Verhagen:

    Klinkt tof wat jullie allemaal mee maken!
    En hoe je het beschrijft maakt het heel grappig..
    Nog veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindy

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 108908

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 12 Juni 2020

Nieuwe woonplaats: Nairobi, Kenya

04 Februari 2019 - 04 April 2019

Malawi, Zuid-Afrika & Namibië 2019

22 Oktober 2018 - 22 November 2018

Sri Lanka & Malediven 2018

19 September 2017 - 09 Januari 2018

Minor Social Work in Uganda 2017

30 December 2016 - 27 Januari 2017

Thailand 2017

12 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Backpacken in Thailand, Laos en Cambodja 2015

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Stage in Kenia 2014

Landen bezocht: