Been there, Done Det (Laos) - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Lindy - WaarBenJij.nu Been there, Done Det (Laos) - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Lindy - WaarBenJij.nu

Been there, Done Det (Laos)

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

11 Augustus 2015 | Laos, Don Det Tok

Daar zijn we weer, na lang wachten toch weer een verslag.
De vorige had ik op mijn telefoon getypt en toen ik hem online wilde zetten, ging alles weg. Nu weer vanaf een computer, dat typt toch makkelijker!

Op 31 juli hebben we de nachtbus naar Pakse genomen. Alseerst werden we veel te vroeg bij het hostel opgehaald, waardoor we nog niet gegeten hadden. Vervolgens werden we op een busstation gedropt, waar tientallen bussen stonden en we geen idee hadden waar we heen moesten.
Na wat rondvragen hebben we de juiste bus gevonden en er bleken matrassen in te liggen, chill!! Deze nachtbus zag er 100x beter uit dan de vorige, totdat de bus nog tot de nok toe vol werd gepropt met locals...
Ze werden in het gangpad gestopt, dus als je je omdraaide, had je ineens een voet in je gezicht, heel fijn.

1 augustus; Aangekomen in Pakse! Na wat rondgelopen te hebben, bleek Pakse vrij weinig hostels en guesthouses te hebben. Uiteindelijk hebben we een 5-persoonskamer boven een restaurant gevonden. Resultaat: Iedere keer dat je je kamer verlaat en naar beneden gaat, moet je je neus dichthouden want wat een stank kwam er uit dat restaurant, dat was echt niet te harden! Na een douche en dutje zijn we naar de stad gelopen waar een markt was en zijn we bij een winkelcentrum geweest. En dat alles zonder andere backpackers, conclusie: Pakse is niet bijzonder.

2 augustus: Op naar het ziplinen! Dan zit je vast aan allemaal touwen en kan je door de jungle heenslingeren van platform naar platform. We kregen er een stokje bij waarmee je moest afremmen, dit was in het begin nogal lastig waardoor ik en paar keer bovenop de medewerkers belandde, ach gelukkig was het geen mager mannetje zullen we maar zeggen! In de middag konden we nog lekker zwemmen bij een waterval en met een heerlijk zonnetje hebben we hier dan ook van genoten! In de avond bij een Indiaas restaurant gegeten (de andere overgehaald, yes!) en nog met opa en oma en oma gebeld, want die waren bij ons thuis aan het BBQ' en!

3 augustus: Om 8u hadden we de bus naar Don Det, wat 1 van de 4000 eilanden is van Laos. Bij eiland kwamen er meteen beelden in mijn hoofd op van spierwitte stranden en blauw water, maar helaas. Geen strand te bekennen, maar heel veel off-road weggetjes met modder en bruin water van de Mekong. Maar dat gaf niet, want wat een relaxt eilandje was dit!
Na een stukje lopen hadden we een bungalow gevonden voor een heel prima prijsje. We zijn lekker gaan lunchen en hebben fietsen gehuurd om het eiland rond te fietsen, langs de rijstvelden en door de dorpjes.
In de avond naar een restaurantje gefietst waar we de zonsondergang konden bekijken en na nog een drankje was het tijd om te gaan slapen. Maarten en Anouk lagen op het balkon nog in de hangmat en ik ging alvast douchen. Domper nummer 1: Het water kwam rechtstreeks uit de rivier en ik stond dus met bruin, stinkend water te douchen. GATVER.
Toen ik over die ellende heen was, mijn pyjama aan had, lenzen uit en klaar was om te gaan slapen, zag ik ineens iets groots, zwarts bewegen in ons bed. Ik had geen lenzen meer in, dus kon het niet al te best zien maar volgens mij zag ik toch echt een kakkerlak... Na een noodkreet stonden Anouk en Maarten binnen en zijn we samen op zoek gegaan naar de kakkerlak.. Lees: Ik stond van buitenaf aanwijzingen te geven en bij iedere schaduw te gillen en Anouk en Maarten lachend, maar toch ook huiverig op zoek naar de kakkerlak. Deze bleek dus lekker in de lakens te zitten en onze held Maarten heeft deze naar buiten gebracht, in plastic zak opgesloten om hopelijk een langzame dood te sterven, vies beest.
Op dat moment had ik het eigenlijk alweer helemaal gehad en wilde ik niet meer in dat bed slapen. En toen we er ook nog achter kwamen dat familie MIER zich in ons bed had genesteld was het klaar. Anouk en ik hadden besloten om buiten op het balkon in de hangmat te gaan slapen.
Na ons omgekleed te hebben (lange kleren voor de muggen en beesten), zaklampen gepakt te hebben en in de hangmat te gaan liggen, waren we er klaar voor. Weltrusten!

4 augustus: Toen ik eindelijk sliep, kwam Maarten ons balkon op: DE ZONSOPKOMST IS BEGONNEN! Fijn, goedemorgen. Maar hiervoor waren we wel in een bungalow gaan slapen, om de zon te kunnen zien om 5/6u 's ochtends. Na een vroeg ontbijt zijn we naar de overkant gevaren om geld te gaan pinnen en in te wisselen in dollars voor ons visum voor Cambodja. Hierna hebben we weer fietsen gehuurd en hadden we het plan om naar een zwembad te fietsen die we gisteren bij een hotel in de rijstvelden hadden gezien. De zon brandde inmiddels aardig, dus toen we onze zwemkleding aanhadden en ingesmeerd waren, stapte we de deur uit... REGEN, GIETEN! Dan eerst maar een lunch op en hierna naar het zwembad fietsen. Hier hebben we de hele middag heerlijk in de zon gelegen, gezwommen. Ergens tussendoor op deze dag zijn we nog van slaapplaats veranderd (voor geen goud meer in dat kakkerlakken en mieren bed!) en we hadden een hele mooie kamer, voor minder geld inclusief super-sonische-coole-douche (met allemaal lampjes!!).
In de avond het galgenmaal van Maarten en zijn we bij de Indiaan gaan eten op het eiland, ook dit keer smaakte dat weer helemaal top!

Dit waren de verhalen uit Laos... Op naar Cambodja! :)

  • 11 Augustus 2015 - 22:31

    Anja Berkhout:

    Hoi Lindy,
    Ik heb weer genoten van je verslag en heel hard moeten lachen(tijdens een voetbal wedstrijd)
    Hoe haalde ik het in mijn hoofd,maar ik zie het helemaal voor me!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindy

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 108922

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 12 Juni 2020

Nieuwe woonplaats: Nairobi, Kenya

04 Februari 2019 - 04 April 2019

Malawi, Zuid-Afrika & Namibië 2019

22 Oktober 2018 - 22 November 2018

Sri Lanka & Malediven 2018

19 September 2017 - 09 Januari 2018

Minor Social Work in Uganda 2017

30 December 2016 - 27 Januari 2017

Thailand 2017

12 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Backpacken in Thailand, Laos en Cambodja 2015

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Stage in Kenia 2014

Landen bezocht: