Ko Tao: Van bang voor vissen tot duiken naar 18m.. - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Lindy - WaarBenJij.nu Ko Tao: Van bang voor vissen tot duiken naar 18m.. - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Lindy - WaarBenJij.nu

Ko Tao: Van bang voor vissen tot duiken naar 18m..

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

19 Augustus 2015 | Thailand, Ko Tao

Sawadee!

Hier nog een reisverslag van onze fijne afsluiting op Ko Tao, een heerlijk eiland dat ligt in de Golf van Thailand.

12 augustus: Na een onprettige busreis, met kapotte stoel en lange stops bij vieze wegrestaurants, kwamen we veel te vroeg aan bij de boot. Resultaat: Nog 3u wachten totdat we de boot op mochten. Top. Na wat spelletjes UNO, toiletbezoekjes en een poging tot slapen, was het eindelijk zover. We konden de boot op en hier heb ik dan ook lekker mijn ogen dicht gedaan om nog wat slaap te pakken. Na 3.5u varen kwam Ko Tao in beeld en eenmaal op het eiland zijn we op zoek gegaan naar een slaapplaats bij Sairee Beach. Na wat rondvragen hadden we dit al gauw gevonden, een bungalow op 1 minuut lopen van het strand. Super! In het restaurant dat erbij hoorde nog wat gegeten en gauw naar het strand gegaan! Heerlijk de zee in, er was eindelijk zon! Wat hadden we die gemist na 5 weken regen en bewolking en af en toe een zonnetje.
Na hier wat uurtjes doorgebracht te hebben, zijn we het stadje in gegaan om te gaan informeren over snorkelen en duiken. Anouk had mij inmiddels al overgehaald om te gaan snorkelen, dat durfde ik wel te proberen. Reden? Een paar jaar terug ging ik de zee nog niet eens in, omdat daar vissen in zaten...
Anouk wilde ook graag informatie over duiken, dus dat gingen we ook vragen bij sommige duikscholen. Je kon 1 of 2 discover duiken doen, dan had je gewoon een begeleider bij je die alles in de gaten hield.
Bij de duikschool Simple Life Divers kwamen we in gesprek met Sam, die erg mooie verkooppraatjes had. Uiteindelijk hebben we besloten om onze PADI Open Water te gaan halen, dat houdt in dat je naar school gaat, theorie krijgt, toetsen maakt en uiteindelijk zelf bevoegd bent om tot 18m te duiken. Ik wist nog niet helemaal zeker of ik dit zag zitten, maar besloot dat het wel tijd was om van mijn vissenangst af te komen. Dus heb maar JA gezegd..

13 augustus: Vandaag gingen we snorkelen! Om 9.30u moesten we aanwezig zijn en met een grote groep gingen we de boot op. We zijn uiteindelijk bij 4 verschillende plaatsen geweest om te snorkelen, de een nog mooier dan de ander en met onwijs veel vissen. In het begin schrok ik al van mini-visjes, maar later vond ik ze best wel leuk en zwom ik er naartoe. Rond 16.30u waren we weer terug op het strand en zijn Anouk en ik gauw naar huis gegaan, snel een douche genomen en naar de duikschool gelopen (met versnelde pas), want om 17.00u begon onze eerste theorieles.
Hier binnen ontmoette we Jo, onze instructrice en LJ, een meisje die ook bij ons in de groep van de cursus zat. Boven in een klaslokaal hebben we 2u lang filmpjes van PADI gekeken en vragen beantwoord en wat hier vooral naar voren kwam, was dat als je niet goed ademde je dood ging, als je dit niet deed je dood ging, als je dat wel deed, dan ging je ook dood. Heel geruststellend allemaal, haha! Na 2u zat de eerste les erop en zijn we wat gaan eten, wat we gegeten hebben dat weet ik niet meer, want sinds anderhalve week houden we geen dagboek meer bij, dus de details zijn een beetje vervaagd..

14 augustus: Vroeg op, om 8u in de klas aanwezig. Hier hebben we van 8-12u theorie gehad en toetsen gemaakt over het duiken, de BCD, zuurstof, eigenlijk alles wat belangrijk is om veilig te duiken en de veiligheid voor jezelf en je buddy te garanderen. Na een uur lunchpauze gingen we het zwembad in. Maar.. Eerst leren hoe we onze uitrusting goed moesten aanmeten, instellen en vastmaken. Dat was nog best lastig, maar nadat we dit een paar keer hadden moeten doen, lukte het wel en gingen we het zwembad in. Toen begon de ellende! We moesten allemaal oefeningen onder water doen, je regulator (ademapparaat) uit doen en vervolgens weer in, je duikbril af doen en weer op, en via een trucje het water eruit laten. Best ingewikkeld. Na 2u gingen we het diepe bad van 3m in, waar we nog verder gingen. Hier kregen we ook flippers aan (wat een *** dingen zijn dat) en moesten we ook leren hoe we onze gewichtband af moesten doen onder water en weer om, voor het geval er een noodgeval is en je snel naar boven moet. Je hele zwempak moest je uit leren doen, van alles. Na intensieve uurtjes in het zwembad waren we klaar en zijn Anouk en ik vroeg naar bed gegaan.

15 augustus: Vandaag moesten wij om 9.30u aanwezig zijn bij de duikschool, want onze eerste 2 duiken stonden voor vandaag op de planning! Rond een uur of 10u gingen we de boot op, op weg naar Japanese Garden. Hier gingen we eerst in het water nog wat oefeningen doen en toen begon de duik.. We zijn rond 9/10m gegaan geloof ik en het was heel mooi om te zien! Heel veel vissen, in alle kleuren en maten en vormen. Er is zoveel te zien onder water waar je geen weet van hebt. Na een lunch op de boot, chicken fried rice, gingen we naar de volgende duikplek en hier zijn we tot 12m gegaan. Wat was dit mooi! Ik was om, ik vond het leuk!
Na deze dag waren we wederom erg moe en zijn dan ook weer op tijd ons bed in gegaan..

16 augustus: Vandaag stonden de laatste 2 duiken op de planning, tot maar liefst 18 meter diepte.. Spannend! Om 7.00u moesten wij in de Simple Life Divers bar aanwezig zijn en gingen we weer de boot op. Na 2 prachtige duiken, nog wat oefeningen onder water was het dan zo ver: We waren officieel PADI Open Water Divers. Na de nodige administratie 's middags is alles verstuurd naar PADI en krijgen wij binnen 3 weken onze pas thuis gestuurd, tofff! Jammer alleen dat je in Nederland niet zoveel kan zien onder water..
's Middags zijn we naar het strand geweest en is ook Ben nog gekomen, dit is een Engelse jongen die we in Chiang Mai al hadden ontmoet en die we in het hostel friet speciaal hebben laten eten. Hij was nu ook in Ko Tao en is met nog een Nederlandse jongen naar ons strand gekomen. Maar eenmaal bij Sairee Beach, waren ze wat teleurgesteld.. Freedom Beach was veel veel mooier, aldus Ben en Melle. Achterop de scooter bij hun, 15minuten later kwamen we inderdaad aan bij een mooier strand dan Sairee Beach en hier hebben we nog lekker gezwommen en een kleurtje op gedaan. Om 18.30u hadden we weer afgesproken in de Simple Life Divers bar, want in de ochtend was Elisabeth ook mee wezen duiken, zij is fotograaf en heeft allemaal toffe filmpjes gemaakt. Ze zou het in elkaar zetten, 1 geheel er van maken en een muziekje toevoegen, in de avond konden we de film zien en beslissen of we deze wilde kopen.
Ze had er werkelijk een prachtig filmpje van gemaakt! (Als ik thuis ben zal ik deze online zetten, dan kunnen jullie meegenieten van de mooie onder-water-wereld!)

17 augustus: Een dagje niks. Uitgeslapen, ontbijt gegeten en rond 12u naar het strand gegaan. Hier veel gezwommen, gezond en geslapen. In de avond hebben we Mexicaans gegeten en 's avonds zijn we gaan stappen. Tijdens het duiken was er naast Jo, de instructrice ook nog een assistent, Joey, een jongen uit Duitsland die nog in opleiding is. Hij had ons mee gevraagd te gaan stappen en voor ons laatste avondje op Ko Tao vonden wij dat wel een goed idee! Daar gingen we dan, naar de Rock Bar, waar alle muziek werd gedraaid behalve rock. Op het strand lagen allemaal zitzakken en er waren mannen aan het optreden met vuur, overgooien, van alles. Heel knap om te zien! Na hier wat drankjes te hebben gedaan, zijn we naar de volgende bar geweest. Geen idee hoe het hier heette, maar hier was het heel druk dus dan is het altijd goed. Hier hebben we met zo onwijs veel nationaliteiten gesproken (Mexicanen, Spanjaarden, Fransen, Duitsers, Israeliers en derest weet ik niet meer). Ineens stopte de muziek en ben ik bij de bar eens polshoogte gaan nemen, dit bleek te zijn omdat de Thaise goverment hier regels voor had gesteld, sjongejonge, dat was niet de bedoeling! Na de nodige biertjes zijn we terug gegaan naar onze bungalow en in coma beland..

18 augustus: Om 11u uitchecken. Om 10u nog in bed. We voelde ons allemaal niet topfit en ook het hoofd werkte niet helemaal mee. Misschien waren die biertjes toch niet zo'n goed idee geweest, met het oog op de boot en busreis van die dag.. Maar goed, yolo, dat was nu toch al te laat! Na een koude douche snel aangekleed en onze spullen in de backpack gepropt en uitgecheckt. In het restaurant met een flesje water gezeten en later nog een boterham met jam. Haha. Rond 13.30u zijn we richting de pier gelopen, hebben we Jo nog gedag gezegd in de bar en vervolgens bij de pier weer anderhalf uur moeten wachten op de boot. Ook tijdens deze bootreis weer de nodige uurtjes slaap gehad en op de kade weer 3u wachten op onze bus... De tijd gedood door kaartspelletjes te spelen met nog een Nederlands en Engels meisje. Gelukkig hadden Anouk en ik dit keer wel een goede plek in de bus. Om 01.00u 's nachts, terwijl we net aan het slapen waren, kwamen we weer bij het vreselijke wegrestaurant aan en de 2 ergste medewerkers waren ook weer aanwezig. Een man met een akelige stem die blijft roepen: LAST STOP 40 MINUTES YOOOO, SOME FOOD SOME DRINKS YOOOOO, LAST STOP FOR BANGKOK YOOOO, 40 MINUTES YOOOOO. En bij het hokje waar je een warme maaltijd kon kopen (wie heeft daar in hemelsnaam trek in, midden in de nacht?) staat de Thaise versie van Patty Brard. Ook zij schreewt: FOOOOD YOOOO, CHICKEN, RICE, FOOD, YOOOOO. Gelukkig duurde de stop deze keer echt maar 40 minuten, en niet anderhalf uur zoals op de heenweg..

19 augustus: Vanochtend zijn we rond 7.30u aangekomen in Bangkok en zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek, deze vonden we gelukkig al gauw, alleen konden we pas vanaf 10u de kamer op. Eerst maar gaan ontbijten. Een lekker eitje op en bananenshake (ik moet afkicken daarvan als ik thuis ben), zijn we weer naar het hostel gelopen en konden we bijna de kamer in. Hier nog even geslapen, boekje gelezen en geslapen.
Nu zitten we in het internetcafe ons verhaaltje te schrijven en straks gaan we nog de Kho San Road op om de laatste souvenirs in te slaan.

Morgen 20 augustus is de laatste dag, om 19.00u worden we opgehaald met de minivan die ons bij het vliegveld af zet. 's Avonds om 00.30u vertrekt ons vliegtuig en vrijdag 21 augustus 11.35 (Nederlandse tijd) zullen wij weer landen in Amsterdam en zit ons avontuur er weer op!

**Op dit moment zijn er in Bangkok 2 aanslagen geweest en 2 bommen onschadelijk gemaakt, de aanslagen zijn nog niet opgeeist en we weten dus de exacte reden nog niet. Wij zullen uiteraard de plek van de aanslagen vermijden en ook goed opletten. Buiten op straat is extra politie te vinden. Dusss dit komt ook allemaal wel weer goed :) **

Doei!

• 19 Augustus 2015 - 09:33

Juul:

Heee lin! Wat klinkt het allema vet. Lijkt mij ook super mooi joh om te duiken. Dapper van je dat je het toch heb gedaan