Safari in QENP en regen in Lake Bunyonyi - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Lindy - WaarBenJij.nu Safari in QENP en regen in Lake Bunyonyi - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Lindy - WaarBenJij.nu

Safari in QENP en regen in Lake Bunyonyi

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

20 December 2017 | Oeganda, Kabale

Donderdag 14 december had ik 'afscheid' bij Jinja Connection. Niet echt, want ik kom hier nog terug voor Kerst en om in januari echt gedag te zeggen. We hebben de kinderen verteld dat onze stage is afgelopen, maar we hen graag nog zien met Kerst. De medewerkers hebben we cadeautjes gegeven, voor iedereen iets speciaals uitgekozen wat passend is bij de persoon. Van armbandjes en een ketting, tot nagellak en een pakje stroopwafels. 1 collega gaat over een tijdje bevallen van een dochtertje, dus hadden we voor haar kindje een jurkje uitgekozen. Hier waren we heel tevreden over, maar helaas bleek dit een slechte keuze. Het eerste wat ze zei, was 'oh, my baby is going to be an Indian'. Bleek het jurkje dat we hadden uitgekozen een typisch jurkje voor Indiërs te zijn. En Ugandezen en hun Indische landgenoten zijn niet altijd zo'n goede combinatie. Ach, het was goed bedoeld en gelukkig waren de andere collega's wel erg blij met hun cadeautjes. Vooral de kokkin! Een aantal weken terug was haar blouse gestolen door kinderen van Jinja Connection, nu hebben we een nieuwe blouse voor haar gekocht. Ze was letterlijk sprakeloos, keek ons met grote ogen aan en sprong in de lucht. Fantastisch om te zien hoe blij iemand kan zijn met een cadeautje! In de middag zijn we vertrokken naar Kampala, waar we fijn in de spits aan kwamen. Een avondje pizza's en live music en bijtijds naar bed.

Want; vrijdag om 7u stond Kennie voor de deur, onze chauffeur voor de safari. De sfeer zat er al gauw in met DJ Milou, die de beste songs door de speakers liet gaan. Na een paar uur was het tijd voor een 'short call', de Ugandese naam voor een plasje plegen. Slangen en brandnetels getrotseerd, de bosjes in gewandeld en illegaal op iemands grond geplast. En we vervolgen onze weg weer naar Fort Portal, waar we bij een Dutch restaurant hebben geluncht: BROODJE KROKET. Heerlijk! Na een uur of 6 in de auto kwamen we aan bij ons eerste onderkomen. Een huisje met 4 bedden en wc's en douches onderaan de heuvel. Het echte kamperen is begonnen. En zoals jullie weten, ben ik geen mega fan van in het donker naar een wc gebouw lopen. In de middag hebben we een tocht langs de Crater Lakes gemaakt.

De volgende ochtend stond er een Forest Walk gepland, zodat we monkeys konden spotten. Echter liepen deze ook al over het terrein heen, dus was de Forest Walk een beetje overbodig. In de middag zijn we doorgereden naar Queen Elisabeth NP. Hier werden we gedropt bij een ware safari - accomodatie..... NOT. Het was een seks hotel, met condooms in iedere kamer. Voor 1€ per nacht. Hier zijn we uiteraard niet mee akkoord gegaan, dus is er een andere accommodatie geregeld die beter was. We hebben een boottocht over het Kazinga Channel gedaan en zijn 's avonds vroeg naar bed gegaan. Om 6.30u moesten we namelijk klaar staan voor de morning game drive. Na een stukje rijden heb ik met mijn safari-ogen al een kudde olifanten gespot! Een stuk of 15, langs de weg. Prachtig! Daarna hebben we Morning opgehaald, onze gids voor de game drives. Samen met hem hebben we nog wat dieren gespot, zoals buffaloes, antilopen en tot slot nog een leeuw in de boom! Dat was wel speciaal, want normaal zijn de leeuwen niet in dat gedeelte van het park. We hebben mooie dieren gezien, maar toch vond ik Queen Elisabeth NP teleurstellend. Zoveel kuddes en 'losse' dieren als in Kenia heb ik absoluut niet gezien.

De laatste ochtend was het tijd voor een chimpansee tracking. Het bos in en hopen dat we chimpansees kunnen spotten. Uiteindelijk hebben we er zo'n 8 gezien, maar heel hoog in de bomen dus geen goed zicht helaas. Al met al was de safari een beetje teleurstellend, maar gelukkig was het met Milou, Vivian en Anouk wel heel gezellig.

Na de chimpansee tracking zijn Anouk en ik bij een hotel in Lyantonde gebracht, waar we volledig in shock waren. 4 stopcontacten, een warme douche, een zacht bed EN kussen? Teveel van het goede! Hier al het oranje stof van ons afgewassen, heerlijk geslapen en weer fit opgestaan voor ons volgende 'reisje'.

Om 9u stonden we langs de kant van de weg om een bus te vinden naar Kabale. Dit spraken we al verkeerd uit, waardoor we werden uitgelachen. Gelukkig waren er vriendelijke hotel-bewakers die ons hebben geholpen met het regelen van de juiste bus. Als enige mzungus werden we ongegeneerd aangestaard door iedereen, maar op dit moment was ik erg blij met onze voorkeurspositie als blanken: we kregen namelijk de beste plekken, waardoor de 'conducteurs' in het gangpad moesten zitten. Het was weer een lekker Afrikaans busritje, foute clips op de tv, schreeuwende mensen, verkopers met geitenvlees en drinken die de bus in rennen bij iedere stop en nog meer verkopers die door de ramen van alles naar binnen duwen. Top! Na zo'n 4u kwamen we aan in Kabale, waar we als enige blanken werden aangevallen door alle taxi's en bodas. Na een hoop geduw en getrek hadden we onze taxi Theo gevonden, naja, hij had ons gevonden, wat niet heel lastig was: zoek de 2 mzungus en klaar! Na een auto- en boottochtje kwamen we aan bij onze accommodatie in Lake Bunyoni. Het eten is hier fantastisch, maar het regent al sinds gisteren en het is mega koud, een shirt, lange mouwen shirt en vest helpen daar niet tegen. Het voelt alsof ik al in Nederland ben, maar dat duurt nog 3 weken. Maar goed, Anouk en ik hadden moed gehouden, totdat we in de avond een koude douche namen. Je kon voor een geldbedrag een warme douche laten maken, maar dat vonden we te verwend. Ergste fout ever..... Het water was zo ongeveer bevroren dus het was een HELE korte douche met een hoop 'KUT, KOUD, SHIT, KAK, HUILEN' geroep. En in de avond kwamen we ook tot de conclusie dat er ontzettend veel spinnen zaten bij de douches en in onze kamer. Top. Fijn. Super leuk dit! En dan heb ik nog niet verteld over het compost toilet.... Het is dat het eten hier heel goed is, anders was ik gisteren al gillend weg gerend. Dat laten we even wachten tot morgen, want met deze kou en alle regen is er vrij weinig te beleven helaas! Morgen beginnen we aan onze tocht terug naar huis, naar Jinja. Eerst 8u met de bus van Kabale naar Kampala. Een nachtje in Kampala slapen en de volgende ochtend vertrekken naar Jinja! Fijn, Jinja voelt na al die tijd als thuiskomen.

Groetjes vanuit het verregende Lake Bunyoni!

• 20 December 2017 - 10:13

Vader Jan:

Hoi Lin, weer een hoop gezien en meegemaakt. Ik hoop dat je niet nog al teveel koude doches neemt in Uganda want ik ben bang dat deze allemaal gecompenseerd gaan worden zodra je thuis bent ! Kenne je toch ;-)
    Leuk verslag weer en zo zie je maar weer eens dat iets geven zeker zo leuk is als iets krijgen. ( helaas geldt dit niet voor iedereen )

Voorzichtig aan weer en veel plezier verder !