Weer ziek, Sinterklaas vieren en Kerst-shoppen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Lindy - WaarBenJij.nu Weer ziek, Sinterklaas vieren en Kerst-shoppen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Lindy - WaarBenJij.nu

Weer ziek, Sinterklaas vieren en Kerst-shoppen

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

05 December 2017 | Oeganda, Jinja

Dinsdagmiddag (28-11) ben ik met Jorick naar Mainstreet geweest, om nieuwe spullen aan te schaffen die waren gestolen. Een zoektocht langs alle winkels en kramen, maar even later hadden we een nieuwe tas, deo en opladers voor hem. En deze middag heb ik ook ondervonden dat de Ugandese MARS niet hetzelfde smaakt als de Nederlandse. In de avond hadden Vivian en ik het plan om GTST terug te kijken, maar de WiFi besloot anders, dat was een beetje jammer.

Op woensdagochtend werden we wakker gemaakt door keiharde regen tegen het raam. Mijn eerste gedachte: geen streetwalk dus. Want, als het regent gaan we natuurlijk niet 1,5u buiten lopen op zoek naar straatkinderen. Omdat er met regen geen bodas staan bij de bodastages, heeft Allison ons opgehaald en zijn we alsnog naar stage vertrokken. Door de regen hadden veel kinderen hun weg naar Jinja Connection gevonden, waardoor het flink druk was binnen. Woensdagavond ben ik met Viv naar de Kamu Kliniek geweest. Ze had al 2 dagen last van overgeven/diarree en koorts en wilde zich laten testen op malaria. Gelukkig had ze geen malaria, maar wel een bacteriële infectie (die had ik 2 weken terug ook, volgens mij strooien ze daarmee in de ziekenhuizen). Maar goed, omdat ze vrijwel niks binnenhield heeft ze antibiotica gekregen via een infuus. Dit was een bijzonder ziekenhuisbezoekje, de verpleegster moest uit haar slaap gehaald worden om Viv te prikken, de volgende verpleegster dacht dat ik ook een nurse-student was en verwachtte dat ik even hielp met het infuus prikken en vervolgens kwam er een hele Indiase familie binnenzetten. Deze familie had een 11-jarig kind mee dat, jawel, ook een bacteriële infectie bleek te hebben.

Donderdag moesten er nog wat boodschappen gehaald worden, dus we hadden 1 van onze vaste bodas op pad gestuurd met een lijstje: 2 paprika’s, 2 limoenen, 1 ananas en appels. Een uur later kwam meneer vol trots terug, met 1 ananas, appels, een pot paprikapoeder en 2 kilo limoenen. Bijna helemaal goed. Gelukkig was hij zelf heel trots dat hij de boodschappen had gedaan. In de middag ben ik ziek geworden, ook overgeven en aan de diarree. De dag erna was dit gelukkig al stukken minder en kon ik in de middag weer even naar Mainstreet om wat boodschapjes te halen. Een croissantje van Java House was gelukkig een groot succes, dit bleef binnen! In de avond samen met Viv een pompoensoep (heerlijk!) gegeten in het restaurant bij ons guesthouse.

Zaterdag waren Viv en ik allebei weer beter en konden we naar Mainstreet. Hier hebben we urenlang, winkel in, winkel uit gehad. Alle souvenirs en Sinterklaas-cadeautjes zijn nu écht gescoord. In mijn koffer gestopt en die gaat pas weer open op 9 januari. In de avond met de volledige groep gegeten bij All Friends, een leuk plekje waar ze heerlijke garlic-steak hebben. In de avond met Marjanne en Vivan bij Basecamp wijntjes gedronken en gekletst. Ik liep met Marjanne mee naar de dorms, met mijn zaklamp omdat we geen stroom hadden. Vervolgens scheen ik naar de schutting, om te laten zien waar de inbrekers de week ervoor door naar binnen waren gekomen. Plotseling zie ik in de duisternis ineens 2 glimmende ogen en witte tanden. Een man op de grond, reageerde niet toen ik iets zei en stond op met een grote stok. In versnelling 3 zijn we naar voren gelopen en even gecheckt, maar deze man blijkt de nieuwe bewaker te zijn, kan geen Engels en ligt onder het hout verscholen vlakbij het gat waar de inbrekers door zijn gekomen.

Zondagochtend was het tijd voor een fietstour door ‘rural Jinja’. Samen met Marjanne onze sportiviteit uit de kast getrokken en in de bloedhitte 15 km gefietst door Walukuba en Masese. Dit zijn kleine dorpjes buiten Jinja, aan het Victoria meer. We zijn langs plekken gefietst waar immens grote vissen werden geveild, boten van eilanden aankwamen en dorpsbewoners volgens mij nog nooit een mzungu hadden gezien. Erg leuk om hier te fietsen. In de middag was het vooral tijd om uit te puffen langs het zwembad, want man, het is toch vrij pittig om berg op, berg af in 30 graden te fietsen. ’s Avonds was HET moment waar ik al de hele week naar uit keek: SINTERKLAAS. Het restaurant bij Basecamp omgetoverd tot Sint, inclusief vlaggetjes (hoe ga je zwarte piet uitleggen aan Ugandezen?!). De moeder en broer van Sanne waren ook in Uganda aangekomen en hebben ons verrast met een koffer vol lekkers. Zo hadden we een heerlijke Hollandse Sinterklaas, met kaas, borrelnootjes, sint-chocola en kruidnoten.

Maandag was het tijd voor een ochtend Kerst-shoppen met Allison. Van het sponsorgeld hebben we veel moois voor de kinderen kunnen kopen. Mooie slippers voor ieder kind, shirts en een hoop lekkers. Vervolgens hebben Charley en ik cadeautasjes gemaakt voor iedereen, nauwkeurig alle chocola, snoep, koek en lolly’s afgeteld en verdeeld. Daarna had ik met Marjanne een laatste coaching-sessie bij Java House, waar ik chocoladetaart als lunch nam. Goddelijk die taart! En best geschikt als lunch! Daarna nog een poging gedaan om te zonnen bij het zwembad, maar de zon was verdwenen achter de wolken en weigerde terug te komen.

Op de dinsdag ben ik naar stage geweest, waar ik de laatste cadeautasjes heb afgemaakt. Het magazijn van Jinja Connection bleek nachtelijke bezoekers te hebben gehad, van heel veel chocola waren kleine hapjes af. MUIZEN!! Daarna maar weer eens een lunch bij de Deli, het was tenslotte alweer 2 dagen geleden. In de middag met haperede WiFi wat gewerkt, maar dat zorgt voor meer frustratie dan dat er uiteindelijk iets uit mijn handen komt. Vervolgens nog even de illegale filmindustrie gesponsord. Hier kan je namelijk voor 1000ugx (0,23€) een film op je USB stick laten zetten dus daar maak ik graag gebruik van. De beste man heeft gelukkig maar 3x gevraagd of ik in Nederland een vriend heb, waarom ik er niet een Ugandese vriend bij neem en dat ik best in Jinja kan komen wonen als ik afgestudeerd ben. Thanks, ik zal het in gedachten houden. In de avond was het tijd voor PANNENKOEKEN want 5 DECEMBER! We deden niks meer aan Sinterklaas, maar pannenkoeken vonden we wel een goed idee!

Aankomende vrijdagochtend komt Anouk aan, EIN-DE-LIJK! Super veel zin om haar hier in Uganda te hebben. Vrijdagochtend gaan we samen met Vivan naar de Sipi Falls toe. En volgende week de laatste stageweek en dan op REIS! YES!

  • 05 December 2017 - 21:30

    Petra Ameling :

    Leuk om te lezen weer Lindy. Fijn dat jullie toch ook sinterklaas hebben gevierd.
    Wij hebben zaterdag sinterklaas gevierd bij Belmar, papa en mama en Donna en Marit ook. Was erg leuk. Geniet nog lekker.
    Groetjes petra xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindy

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 109046

Voorgaande reizen:

17 September 2019 - 12 Juni 2020

Nieuwe woonplaats: Nairobi, Kenya

04 Februari 2019 - 04 April 2019

Malawi, Zuid-Afrika & Namibië 2019

22 Oktober 2018 - 22 November 2018

Sri Lanka & Malediven 2018

19 September 2017 - 09 Januari 2018

Minor Social Work in Uganda 2017

30 December 2016 - 27 Januari 2017

Thailand 2017

12 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Backpacken in Thailand, Laos en Cambodja 2015

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Stage in Kenia 2014

Landen bezocht: