Mountainbiken door de bergen en rijstvelden - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lindy - WaarBenJij.nu Mountainbiken door de bergen en rijstvelden - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lindy - WaarBenJij.nu

Mountainbiken door de bergen en rijstvelden

Door: lindyberkhout

Blijf op de hoogte en volg Lindy

31 Juli 2015 | Laos, Vientiane

Ola!

Wat is Laos toch een mooi land! Prachtige bergen en rijstvelden.

Op 29 juli hadden we het plan om te gaan fietsen door Vang Vieng, richting grotten en rijstvelden. Bij de eerste verhuur wilde ze perde een paspoort hebben, dus dat ging helaas niet door. De volgende had geen mountainbikes en bij de 3e konden we mountainbikes huren. Maar na een rondje gefietst te hebben, kwamen we erachter dat de fietsen kapot waren. De remmen werkte niet dus dat was niet zo handig. Bij nummer 4 is het uiteindelijk gelukt en hebben we 3 mountainbikes mee kunnen nemen. In zo'n 15km zijn we door een prachtige omgeving gefietst, langs dorpjes waar kinderen zwaaien en 'Sawadee' roepen. Langs ellenlange rijstvelden. Door prachtige bergen. Super! Uiteindelijk zijn we afgeslagen en kwamen we bij grotten. Na wat entree te hebben betaald, mochten we naar binnen. De 1e grot was een aanfluiting en na 10sec stonden we ook weer buiten. Voor de 2e grot werden we meegenomen door een man. Na een eind lopen door de modder (worden mijn schoenen ooit nog schoon?) kwamen we aan en na wederom entree betaald te hebben, konden we met een zaklamp naar binnen. Het was heel donker en glad dus eigenlijk kon ik niet zoveel van de grot zien. Toen we hier weer uit kwamen vertelde de gids dat we 100 duizend kip per persoon moesten betalen, omgerekend ruim 10eu per persoon. Dat gaat de mooi niet gebeuren. Hij halveerde de prijs naar 50 duizend kip. Na een discussie waarin we hem vertelde dat dit niet netjes was, om achteraf om veel geld te vragen. Het was vast een grappig gezicht, 3 toeristen met regencape midden in een rijstveld met een boze gids die blijft vragen om geld. Uiteindelijk ging jij akkoord met 10 duizend kip per persoon. Zodra we het geld gegeven hadden, gaf hij ons nog een boze blik en weg was hij. Wij zijn terug gegaan en hebben onze fiets gepakt. Na een paar meter was Anouk's fiets kapot, de binnenband lag eraf. Alle locals zeiden dat er in de village eenman woont die dit kan repareren. Hier aangekomen is hij aan het werk gegaan en zo'n 30min later konden we weer vertrekken! 15km terug naar Vang Vieng en eenmaal hier aangekomen de fietsen weer terug gebracht en thuis gaan douchen. In alle badkamers/toiletten hangt ook een kontsproeier, dit is zo ongeveer vergelijkbaar met een hogedrukspuit. Perfect om mijn schoenen mee schoon te maken! 's Avonds hebben we in een restaurant pizza gegeten en aan de achterkant van de kaart stonden de speciale menu's. Jointjes, happy cake, opium.. We waren in een soort coffeeshop beland blijkbaar. En in de avond naar de Sakura bar geweest, wehhadden van andere backpackers gehoord dat dit the place to be was, en je krijgt bij 2 wodka's een shirtje waar heel Vang Vieng mee rond loopt. Die moesten we dus hebben! In de Sakura bar waren ook erg veel Koreanen en die mensen gingen los alsof hun leven er van af hing. Heel grappig. Rond 12u was het afgelopen dus gingen we weer naar huis.

30 juli; Om 8.30u hadden we de bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Ik zat voorin de bus naast een man die in Laos geboren was, maar gevlucht op 8-jarige leeftijd en nu met zijn vrouw en kinderen in Canada woont. Gezellige gesprekken gehad dus de 4u waren gelukkig zo om:) We zijn op zoek gegaan naar een hostel en deze gelukkig al snel gevonden. We zijn gaan lunchen en hebben bustickets geboekt voor de volgende nacht naar Pakse. Anouk en Maarten waren niet zo lekker en wilde graag op bed liggen, dus we hebben een rustig middagje gehad. Ik heb een boekje gelezen, ik lees nu een boek over de geschiedenis van Cambodja en dat is best heftig, maar wel belangrijk om te weten voordat we daar heen gaan. In de avond nog wat gegeten en nog met Anouk in de lobby zitten kletsen.

31 juli; Vanochtend uitgeslapen en een gratis ontbijtje op bij het hostel. Hirrna zijn we op zoek gegaan naar een bowling centrum, want dit stond in de Lonely Planet en leek ons wel leuk om te doen. Hier hebben we 2 potjes gespeeld en de baan is 3x kapot gegaan. En voor het eerst heb ik gewonnen met bowlen! :) Nu zitten we in een restaurantje met wifi en is het bijna 4u. Om 18.30u worden we opgehaald en om 20.30u vertrekt onze nachtbus naar Pakse, een stad in het zuiden. Hopelijk zijn we er in een uur of 10!

Groetjes, Lindy

• 31 Juli 2015 - 18:41

Ad:

He ho.... je hebt iets met toiletpotten.. dat is nu wel duidelijk! Volgens mij zitten jullie in het regenseizoen, dus hou de paraplu maar bij de hand!
    Op naar het volgende (natte? ) reisverslag.. hoop dat het meevalt voor jullie. Groet van oompie.