Goodbye Rangala, goobye Kisumu. See you soon! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lindy - WaarBenJij.nu Goodbye Rangala, goobye Kisumu. See you soon! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lindy - WaarBenJij.nu

Goodbye Rangala, goobye Kisumu. See you soon!

Blijf op de hoogte en volg Lindy

27 Maart 2014 | Kenia, Kisumu

08/03
Om 10.00u met Amy, Kimberley en Sascha naar de Masai Markt gegaan voor cadeautjes. Ze herkennen ons daar inmiddels al, aangezien we er zo vaak komen! En daarna bij Mon Ami geluncht, waar Bart ook nog even naar toe kwam om de foto’s van Monkey Rock op zijn laptop over te nemen. In de avond naar de bios geweest, want ook dat kan hier gewoon in Kenia! Het was alleen wel een Hindoestaanse film, aangezien de Kenianen de bioscoop niet kunnen betalen. Het was net een Nederlandse bioscoop zo luxe, alleen dan een stuk goedkoper natuurlijk. Er waren 300 stoelen, waarvan er 20 bezet waren. 7 door ons, en de andere 13 door pinda’s. Daarna nog wat drankjes en dansjes gedaan bij The Duke of Breeze en bij Signature.

09/03
Weer vroeg op, want om 10.00u even naar de zondagsmarkt geweest. Hier 65 potloden gekocht voor de jongens uit mijn klas. Daarna alle spullen weer inpakken, boodschappen doen bij de Nakumatt Mega City en met z’n 4en naar Rangala vertrokken.

10/03
Om 7.45 weer paraat bij de Boysschool, waar de assembly begon. Om 9.30 in de pauze de schrik van m’n leven in de leraren kamer. Een leraar was een kind non-stop aan het slaan met alles wat binnen handbereik lag, en waarom? Omdat zijn schoolpunten niet goed waren. Maar de manier van lesgeven is hier heel anders, er word bijna niks uitgelegd, en als er word uitgelegd is dat maar 1x. Alle leraren waren de jongen aan het uitlachen, en waren de leraar aan het toejuichen. Op een gegeven moment pakte een lerares de stok af van de leraar, om er vervolgens zelf mee te gaan slaan. Even 10 seconden een moment van hoop. Maar helaas, het bleek toch weer verder te gaan. But this is Africa.

11/03
Denk je nu na bijna 3 maanden alles wel gehad te hebben in Kenia.. Komt er geen druppel meer uit de kraan. Aan het leven zonder stroom en koude douches zijn we inmiddels meer dan gewend, maar niet eens kunnen doen omdat het water op is? Dat is een totaal ander verhaal! Naar sister van het babyhome gegaan en haar uitgelegd wat er aan de hand was. We hadden ons namelijk al voorbereid op dagen zonder stroom en te moeten lopen naar de waterput.. Maar gelukkig was dat allemaal niet nodig. Sister belde iemand die het gemakkelijk kon regelen, door gewoonweg een ander watervat open te draaien. En zo hadden we na een paar uur toch weer water.

12/03
In de middag een tas vol spullen meegenomen, gekleurd papier, lijm, scharen, stiften, potloden, stickers. Van alles om een leuke C/A (Creative Art) lesson mee te vervullen. En als er mensen zijn die denken dat deze stoere jongens kleuren niet leuk vinden.. Dan heb je dat goed mis! Ze stonden te springen als een malle wanneer ik alle spullen uit mijn tas tevoorschijn haalde. Aan het eind van de les bleek er 1 schaar te missen, waardoor de hele klas op zijn kop stond. Jongens vlogen en sprongen overal heen, tassen werden overhoop gehaald, geschreeuwd, kinderen sloegen elkaar. Uiteindelijk bleek er bij 1 jongentje een schaar in zijn tas te zitten, en doken alle kinderen op hem af: KIBOKO KIBOKO! (slaan slaan). Ook was het tijd voor games, van 15.10-16.10 mag de hele school een uur buiten spelen. Ik liet iedereen naar buiten gaan, behalve hem. Hij barstte in tranen uit omdat hij bang was dat ik boos werd. Grote tranen over zijn wangen, vertelde hij dat iemand de schaar in zijn tas heeft gedaan toen hij naar de wc ging. Aan zijn hoofd was te zien dat hij duidelijk de waarheid sprak, dus na een high five en knuffel hem ook naar buiten laten gaan.

14/03
Vandaag kwam Saskia, het Duitse meisje dat 3 maanden in Panda’s verbleef richting Rangala. Ze wou ook wel eens zien hoe het leven in een Afrikaans dorp was! Rond 11.30 kwam de bus aan en heb ik haar in Kajamba opgehaald, en daarna met haar naar het babyhome om haar voor te stellen aan sister en het babyhome te laten zien.

15/03
Op naar Busia, om 9.30u aangesproken met Consolata en vandaag deed ze haar naam (Komt-zo-laat) geen eer aan, ze was stipt op tijd! Zelfs een minuut te vroeg. Busia was alleen niet zo’n leuke stad, het was heel erg smerig en veel te druk. Nee, we blijven toch bij Kisumu als onze favoriete stad! Ik kwam er in Busia ook nog achter dat de Ugandese politie niet zo vriendelijk is, en het meer als normaal is om stoned of dronken te werken. In de middag naar een luxe hotel gelopen om lekker te gaan lunchen, vooraf even op de kaart gekeken of de prijzen niet te duur waren voor het hotel, maar het was juist heel goedkoop! Eigenlijk hadden we toen al onze twijfels moeten hebben.. Na zo’n anderhalf uur wachten kwam dan eindelijk onze bestelling, netjes opgediend. Maar de pizza bleek niet groter te zijn dan een mini pizza van Dr Oetker.. Aha, vandaar die 300 ksh! In 7 minuten waren de pizza’s verorberd, maar onze honger niet gestild. Helaas. Weer op tijd terug naar Rangala, omdat we Busia toch niet echt leuk vonden. In de avond zelf patat gemaakt en film gekeken met de meiden.

16/03
Alweer vroeg wakker, want uitslapen kan hier niet! Rond 6.00u beginnen de buren met schoonmaken, eten bereiden, en daarbij hoort natuurlijk heel hard gepraat. Als je daar eindelijk aan gewend bent, laat om 6.30u de haan van zich horen: Kukeleku! Ook goedemorgen. Dus al vroeg zaten Jorine, Juul en ik met onze tijltjes, water, zeep en kleren buiten in de zon: Kleren was tijd! Daarna heerlijk met onze voeten in een tijl ijskoud water gezeten, en bruin worden maar.. Uuhh rood! Ach, dan ben je in iedergeval geen muzungu meer! Daarna een lekkere koude douche en een paar uurtjes bij het babyhome geweest.

17/03
Weer de dagelijkse routine op de boysschool: Assembly, PE lesson, C/A lesson. En daarna naar het babyhome. In de middag/avond cadeau zakjes gemaakt voor mijn kinderen op de boysschool, en voor Jorine haar klas. We hadden nog veel over, dus hebben we ook wat zakjes aan de kinderen in de buurt gegeven. Altijd als we van het compound richting Kajamba lopen, komen er vanuit verschillende golfplaten huisjes en poephuisjes kinderen aangerend, vol enthousiasme om ons een hand te kunnen geven. Met snoepzakjes en ballonnen eraan naar ze toe gelopen, waar we blij ontvangen werden. Ze waren er blij met de snoepjes en ballonnen! We zijn hier best van het liefdadigheid-comité, of niet?

18/03
Onderweg naar stage teacher Margreth al tegen komen, de lerares van class 4. ‘’ I’ll be back before the end of the day!’’ Oke, dat betekend dus het laatste lesuurtje. Doorgelopen naar klas 4, waar ineens allemaal jongens van klas 8 in zaten voor een examen. Heel klas 4 zat buiten aan tafels en op de grond, in de schaduw te werken. Weer eens wat anders, lesgeven aan las 4 buiten in de schaduw (gelukkig!).

19/03
In de klas druk bezig met schriften nakijken, belt Jorine me op met de vraag of ik met haar mee ga naar het ziekenhuis, ze voelt zich namelijk niet goed. De lerares ingelicht en naar het Mission Hospital gelopen. Van hot naar her gestuurd, alle doktoren gezien inclusief behandelkamers en andere ruimtes. Maar uiteindelijk bleek er toch aan de hand te zijn wat Jorine al dacht: Een blaasontsteking.
Na een dosis antibiotica en andere pillen konden we weer vertrekken. In de avond met Juul en Jorine nog gezellig film gekeken.

20/03
Vandaag een dagje bij het babyhome gewerkt, wat ook heel erg leuk is! In babyrome, de kamer die ik het leukst vind, de bedden verschoond en mama Ann mee geholpen met het wassen en verschonen van de kinderen. Veiligheidspelden kennen de hier niet, en de baby’s zijn al wat ouder inclusief grijpgrage handjes. Wat dus betekend dat de luiers inclusief inhoud overal kunnen liggen. Nadat ze allemaal weer schoon waren, ze mee genomen om lekker even te spelen en knuffelen. Valentine vind ik de liefste van allemaal, een meisje van ongeveer anderhalf jaar, dat een paar dagen bij de apen heeft geleefd en nu bij het babyhome terecht is gekomen. Jungle book in real life dus. In de middag naar Mildred toegelopen om afscheid te nemen, aangezien we haar waarschijnlijk niet meer zullen zien. In de avond voor kapster gespeeld en Jorine haar haren geverfd en vroeg naar bed.

21/03
Om 07.50 stonden we al bij Kajamba, en om 8.10 hadden we de Acacia bus richting Kisumu. Je weekend kan maar vroeg genoeg beginnen, toch? In Kisumu aangekomen heb ik nog wat boodschappen gedaan en zijn we weer naar de Masai Markt geweest, blijft verassend, toch?
Daarna weer lekker bij Mon Ami geluncht en aan het zwembad gelegen bij Panda’s. In de avond hadden we geen zin in een volledige maaltijd, aangezien we nog redelijk vol zaten van de lunch. Met z’n allen naar de Loving Budha geweest, voor een heerlijke M&M milkshake en chocolate fudge cake. Hmm, dit is 10x beter dan een pizza of stuk vlees! Met Dagmar een gezellige avond gehad bij The Duke, samen met Bart, Max, Francis, Sarah en nog wat Duitsers. Nog een halfuurtje bij Signature geweest, maar daar hield ik het gauw voor gezien.

22/03
Alweer vroeg wakker omdat de andere meiden de Monkey Rock gingen beklimmen, ze hadden gelukkig een stuk beter weer! Bewolking en zo’n 10 graden koeler. Bij Buddy’s ontbeten/geluncht met Jorine, Juul en Rachel. Terug bij Panda’s weer aan het zwembad gelegen en ’s avonds lekker Beef Stroganov gegeten bij de Green Garden, en ’s avonds nog een drankje bij The Duke gedaan.

23/03
De ochtend vroeg begonnen met een heerlijke duik in het zwembad! Daarna klaargemaakt en vetrokken naar Al-Noor voor een ontbijt/lunch. Jorine en ik hadden een burger besteld, maar wat we op ons bord kregen leek daar in de verste verte niet op.. Stukjes vlees van misschien wel geit of schaap, want rund was het absoluut niet. Niet de eerste keer dat we worden opgelicht met het soort vlees dat we op ons bord krijgen! Bij Panda’s afscheid genomen van Bart en nog even snel naar de Nakumatt voor boodschappen. Hier ook nog 2 voetballen gekocht van mijn laatste sponsorgeld. Vervolgens bijna 1.5u moeten wachten op de bus.

24/03
Vandaag had ik voor de gymles het leuke idee om kat en muis met de jongens te gaan spelen, allemaal een sliert crêpe papier in je broek en rennen maar. Maar helaas, hier waren ze niet helemaal voor in: Toch maar weer voetballen dan!

25/03
Vandaag op stage aangekomen met de intentie afscheid te gaan nemen van alle kinderen, maar de halve school bleek afwezig te zijn. Ze hadden namelijk sportdag en dan komt de helft niet. Wel de appeltaart aan de leraren gegeven, morgen nog maar een poging dan. In de middag het huis schoon gemaakt en nog bij het babyhome gewerkt. Sinds de ochtend was er al geen elektriciteit meer, en ’s avonds nog steeds niet. Samen met Juul en Jorine nog naar het babyhome gegaan ’s avonds, wat erg leuk was. Alle babytjes moesten verschoond worden en kregen de fles. Daarna pyjama’s aan, en slapen maar. Klamboe’s erover en lala salama! Ook nog met sister zitten praten, die ons een hoop schrijnende achtergrond verhalen heeft verteld over de kinderen. Zielig om te horen!

26/03
Vandaag meer geluk met afscheid nemen, op 6 na waren alle jongens uit mijn klas aanwezig! Ik gaf ze allemaal een schift, een zakje met pen, potlood, lineaal, ballon en snoepjes. Hier waren ze al erg blij mee. Toen ik ook nog alle stiften en kleurpotloden uit mijn tas haalde, die ze mochten houden in de klas, waren ze nog enthousiaster! Als laatst haalde ik 2 nieuwe voetballen uit mijn tas, en was het gegil niet te stoppen. Wat waren ze hier onwijs blij mee! Eindelijk weer 2 nieuwe voetballen die het goed doen, in plaats van versleten of een bal die lek is. Bedankt Marina, voor het sponsorgeld hiervoor! Ze vonden het super! Terug thuis weer verder met opruimen en schoonmaken, want om 11.00u zou Sammy voor de deur staan. Hij heeft alle koffers en tassen in de tuktuk geladen, en de andere meiden uit Kisumu kwamen ook een dagje naar Rangala om ook hier afscheid te nemen. Bij het babyhome was een lunch georganiseerd (Aha, daar waren dus die 15 kippen voor die de buurman gisteren aan het slachten was!). Een afscheidspraatje met vaak bidden en kruisjes slaan. Ook kregen we allemaal nog een cadeautje, een kanga. Dat is een doek wat bijna alle vrouwen hier dragen, super lief en écht Keniaans! Na het afscheid van sister, de medewerkers van babyhome en nursery, de kinderen en de buren, was het tijd om te gaan. Goodbye Rangala, see you next time! Bij Kajamba weer wachten op de Acacia bus. Na nog geen 5 minuten hadden we een klapband. De bus half op zijn kant, maar alles onder controle want we konden gewoon blijven zitten! Na ruim een halfuur was het gefixt, en konden we met een flinke regenbui weer verder rijden naar Kisumu. Gelijk door naar Buddy’s gegaan om daar te eten, we hadden ook Sammy en Maurice uitgenodigd. Maurice vertelde me dat hij iets had besteld wat hij nog nooit had gegeten, en ook niet wist wat het was. Maar er stond beef bij, dus nam hij het maar haha. Het was een beef burger met patat. Hij vond het heerlijk. Amy bood aan om een stukje van haar eten te proeven, en gaf hem bestek. Hij pakte het aan en keek om zich heen.. ‘’Uh, I don’t know how to use this’’. Toen heb ik hem een lesje eten met mes en vork gegeven. Super grappig om te zien. Hij vond het maar lastig en ging weer lekker verder met zijn handen, evenals Sammy: ‘’I’m not going to waste my time, eating with your hands is just faster!’’ Tja, zo kan je ook een smoesje geven haha! ’s Avonds thuis wat spullen uitgepakt en her-ingepakt, en lekker gaan slapen in een zacht bed en zacht kussen.

27/03
Stipt om 5.00u wakker, ik was even vergeten dat je hier niet wakker word van geiten en kippen, maar van de moskee die om 5.00u begint en vervolgens om 6.00u de wisseling van de bewaker. Net terug van Mama Ngina, waar ik voor de allerlaatste keer afscheid heb genomen van de lieve kindjes. Alle klassen van de nursery langs geweest, baby class, middle class en final class. En nog een tijd met Samuel gekroeld. Hij is al ietsje dikker geworden, maar niet heel veel. Wel krijgt hij al tanden! Sammy word groot. Ik kreeg ook nog een lief afscheid cadeautje van hem, nadat ik hem porich had gegeven. Blurp, heel mijn broek en shirt onder de melk en porich: bedankt he! Hem een paar dikke kussen gegeven en stevig vastgehouden, en toen was het helaas tijd om te gaan. Ik hoop dat hij geadopteerd kan worden, en een goed leven kan krijgen, maar we zullen zien wanneer ik weer terug ben in Kenia of hij er nog is. Morgenochtend vroeg vetrekken richting Navaisha, voor nog een paar leuke uitjes. Zondagochtend naar Nairobi en dinsdag ochtend vroeg weer terug vliegen naar Nederland.. Hier absoluut nog geen zin in, ik zou er nog wel 3 maanden aan willen plakken, want 3 maanden is echt veel te kort voor Kenia. Dalijk met Jorine ergens lunchen, koffer verder inpakken en vanavond voor de laatste keer uiteten in Kisumu. But I will be back, soon as possible

• 27 Maart 2014 - 10:41

Andre:

Succes met afscheid en goede reis naar hier