Asante sana Kenya, for 3 amazing months - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Lindy - WaarBenJij.nu Asante sana Kenya, for 3 amazing months - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Lindy - WaarBenJij.nu

Asante sana Kenya, for 3 amazing months

Blijf op de hoogte en volg Lindy

05 April 2014 | Nederland, Dordrecht

28/03
Om 07.00u stonden we met koffers en al klaar om te vertrekken richting Navaisha, met de bus van James. Sammy en Milli waren nog gekomen om afscheid te nemen, en ook het personeel van Panda’s. Bij het afscheid van Millicent en Sammy viel toch wel een traantje, zowel bij hun als bij ons. Na 6uur rijden aangekomen bij het Fishermans Camp, waar we 2 nachten verblijven. Hier hebben we een boottochtje gemaakt over Crater Island, waar we veel hippo’s zagen. Aangezien het hutje bij het Fishermans Camp een beetje krakkemikkig was, verwachtte we voor het avondeten ugala en sumawiki. Maar niks hiervan was waar, want we hebben hier misschien wel het lekkerst gegeten van alle restaurants deze 3 maanden. Hierna een ijskoude douche, en vroeg naar bed om fit te zijn voor de volgende morgen.

29/03
Een heerlijk ontbijt als begin van de dag: sandwiches en pannekoeken. Want er stond een intensieve dag op ons te wachten. Om 09.00u zijn we vertrokken naar Hells Gate, waar we allemaal mountainbikes in onze handen geduwd kregen ‘’This is the best bike for you!’’ Na wat passen en meten hadden we allemaal een fiets. Jorine ging nog even terug naar het kamp, omdat ze haar iPhone buiten op de picknik tafel had laten liggen. Wij begonnen al aan de 2km over stenen naar de ingang van Hells Gate. Na een paar kilometer fietsen, kwamen we aan bij een rots die we konden beklimmen. Eventjes 25m de lucht in voordat we weer verder gingen met onze mountainbike tocht.
Na een paar uur fietsen zijn we bij Hells Gate aangekomen, bij het stuk waar we konden gaan klimmen en wandelen. Fietsen aan de kant en ebginnen maar. Wat pittige stukjes door water en modder en over rotsen, maar wel heel mooi en bijzonder om te doen! Ook waren er watervallen, de een koud en de ader warm, omdat het een vulkanisch gebied is. Toen we weer naar de uitgang liepen, waren er tientallen apen, groot en klein, met baby’s of zonder. Super leuk om te zien!
Terwijl de rest het stuk terug ging fietsen, ben ik samen met Kim met de auto terug gegaan. Ik merkte toch dat de houding van een mountainbike niet bevorderend is voor de hernia die ik voor Kenia had..
Bij het kamp zijn we gaan douchen en naar het restaurant gegaan om weer heerlijk te eten. En daarna ons 2e nachtje, tussen miljoenen muggen en met Jorine in een krappe mini twijfelaar.

30/03
Wederom heerlijk ontbeten, deze keer met sandwiches en omelet. We zijn naar het Marina Boat Safari Camp gereden waar we over Lake Navaisha een boottocht hebben gedaan, wat erg mooi was. De filmset van Out of Africa was ook nog te zien. Het laatste stukje doorgereden naar Nairobi. De koffers bij het Shalom House afgezet, en weer terug gereden naar de Masai Markt in Nairobi. Hier nog wat laatste souvenirs gekocht, met flink afdingen want de prijzen lagen hier toch wel hoger dan in Kisumu. ’s Avonds lekker bij de pizzeria van het hotel gegeten.

31/03
De laatste dag in Kenia.. Toch met een dip opstaan, beseffen dat je over 24u gewoon in het vliegtuig zit. Bij het Shalom House ontbijjt gekregen, en om 09.00u weer vertrokken. Naar een Animal Orphanage, waar we met een cheeta op de foto zouden kunnen, maar dat kon helaas niet. We zijn door gereden naar Mamba Village, dit was een soort dierentuin voor krokodillen en schildpadden, en hiermee konden we wel op de foto. De huid van de krokodillen voelde heel raar en de schildpadden zijn echt zwaar. Er was ook nog een Somalisch of pinda kinderfeest op het park, want het was ineens super druk met tientallen gillende kinderen. Hierna zijn we naar de Flip Flop Factory gereden, waar ze van gevonden plastic slippers (voornamelijk in de sloppenwijk Kibera in Nairobi) de meest prachtige kunstwerken maakte. Wassen, sorteren, snijden, en uiteindelijk kwamen er allemaal dieren uit. Na de rondleiding zijn we naar de Nakumatt Junction gereden en bij Java House geluncht. Daarna zijn we het winkelcentrum in gegaan, wat ernom groot was. Het leek net Nederland, wat dan toch wel weer een tegenvaller is, aangezien je zo lang mogelijk het Kenia gevoel vast wilt houden en niet aan Nederland wilt denken. Bij een luxe salon, kon je gaatjes laten schieten. Aangezien Jorine en ik het hier al vaker over gehad hebben, en het er hier goed en schoon uit zag, hebben we besloten om het te doen. Van 2 naar 5 gaatjes in onze oren. Later volgde Juul, Sascha en Dagmar nog. We hebben nog wat dingen gekocht in de Nakumatt, en zijn terug gegaan naar het Shalom House. Hier de koffers ingepakt, en gedoucht. Rachel kwam gelukkig ook weer aan, die na een paar dagen in het ziekenhuis gelegen te hebben zich ietsje beter voelde. Vroeg naar bed, om nog een paar uurtjes slaap te kunnen pakken. Want morgen.. Is de gevreesde dag waar we al 3 maanden tegenop zien, terug naar Nederland, waar ik absoluut 0% zin in heb.

01/04
Om 2.30u stonden we naast ons bed, en om 04.00u in de bus richting het vliegveld. Op het vliegveld nog de koffers overpakken, omdat ze nogal moeilijk deden. Daarna nog wat gegeten en gewinkeld en om 8.00u het vliegtuig in. Na een goede vlucht weer terug in Nederland, waar we allemaal werden opgewacht door familie en vrienden.

05/04
Alweer een paar dagen in Nederland, maar in mijn koppie nog steeds in het geweldige Kenia. Alweer langs school geweest, de stad van Dordrecht, familie en vriendinnen weer gezien, maar wennen gaat lastig. Het is koud, saai, al die witte mensen. 3 maanden in zo’n fantastisch land gaan onwijs snel voorbij, veel te snel als je het mij vraagt. Het voelt alsof ik niet ben weg geweest, in Nederland is niks veranderd, en iedereen is nog precies hetzelfde. Terwijl wij in Kenia zo ontzettend veel hebben meegemaakt en zo veranderd zijn. De afgelopen 3 maanden geen moment heimwee gehad of aan Nederland gedacht. En nu nog 5 dagen terug, en al last van heimwee naar mijn thuis Kisumu. Want zo voelt het, Kisumu is mijn thuis geworden deze 3 maanden.

Bedankt Kenia, voor de meest geweldige 3 maanden van mijn leven. De top mensen die we ontmoet hebben, de mooie Keniaanse cultuur en de lieve kindjes waar ik van ben gaan houden, en stuk voor stuk in mijn hart zitten. Ik mis Kenia nu al, en ik kan niet wachten om terug te gaan naar dit land. Alle verhalen kloppen, je word verliefd op Kenia en wilt terug. Asante sana, nakupenda Kenya.

• 05 April 2014 - 16:10

Rachel:

Achhh het is zo raar om terug te zijn he! Wat hebben we n bizarre tijd met zijn allen gehad met up's en downs. Linn ik heb vaak erg om je gelachen! Ik mis jullie nu al!